Sommeren
2016 foreslo jeg pilegrimsvandringen etter Dahlsleden rundt Totenåsen,
og påfølgende høst lanserte jeg tanken om en vandring fra Fossemøllen I
til Fossemøllen II.
– Dahlsleden – I fotsporene til Totenåsens apostel
– Kulturhistorisk vandring fra Fossemøllen I til Fossemøllen II (Bevar de siste minnene etter fossemøllingsslekta!)
See an automatic slideshow of these images here!
Realitetene
har imidlertid innhentet meg, og jeg innser at hva som er mulig er en
kulturhistorisk vandring etter det som var Fossemøllen II ved
Olterudelva. For å få til dette slik jeg ønsker er jeg imidlertid
avhengig av en skjermingsvoll opp mot høgspenten.
Igjen vil jeg oppfordre kommunen til at jeg får godkjent skjermingsvollen min. Denne vil være en berikelse for skogsbildet, humler,
fugler, insekt- og dyreliv. Vollen vil gi en mer avsondret stemning for
skogsbildet og de gamle vannkraftsruinene etter Olterudelva, som er av
stor kulturhistorisk verdi. Skogen anser jeg som vernet, den skal være
til for fuglelivet, samt berike opplevelsen av elveruinene. Den vil
aldri bli hogget i min levetid.
Derfor bør denne oppføres som kompensasjon for de store inngrepene fra VA-anlegget (kommunen fikk pumpehuset sitt), kraftgater
og eneboliger. I tillegg har jeg i kontrakt blitt lovet alle
overskuddsmasser, og at disse skal plasseres der jeg ønsker.
Forhenværende prosjektleder oppfordret meg også til å sette opp stikker
for å markere området der jeg ønsker massene, inklusive høyder.
Skjerminsgsvollen
skal oppsettes i det 4-meters beltet som ble frigitt etter mitt
initiativ, da det var jeg som fikk Eidsiva til å benytte plastbelagte
kabler, slik at kraftgata ble halvert. Foran vollen vil det også bli
igjen litt rom der vegetasjon kan dekke for, ny vegetasjon vokser opp
meget raskt i området. Mitt initiativ for Eidsiva har spart kommunens
skogeiere for mye skog, og reddet mange fugleliv.
Når
jeg får denne kan dere grave som dere vil over Grythengen. Ser uansett
at slaget om å erstatte plastplatene med glasopor er tapt, og jeg orker
ikke være på Grythengen med så mye plast i grunnen. Dette ville
sannsynligvis fordyret prosjektet med omtrent det samme som Huntons
trefiberisolasjon i et hus, til fordel for glava. Min
mening er allikevel at staten har en etisk forpliktelse til å velge
miljøvennlig isolasjon, både i bygg og tilhørende infrastruktur. Noe
jeg kommer til å kjempe for at innføres, og jeg vil prøve å få Gjøvik
kommune til å innse at ønsker de å være en god representant for Huntons
storsatsning på trefiberisolasjon, må de være konsekvente i sine valg av
miljøvennlig isolasjons- og materialbruk. (Ps! Kommunen har nå valgt å
flytte den ene halvdelen av ledningsnettet øst for Grythengen. Dette er
en viktig delseier!)
Men gi meg skjermingsvollen nå, slik at denne kan oppføres så fint som mulig.
Ja,
hvorfor i all verden er ikke skjermingsvollen min på plass? Da jeg
underskrev kontrakta ble jeg forespeilet et løpende samarbeid om
utplassering av masser, noe jeg har i skriftlig form. Denne
skjermingsvollen vil tilføre miljøet store positive verdier, for naturen
og ikke minst kulturhistorisk. I motsetning til bekkekløfta kommunen
fylte igjen nedenfor bedehuset til Totenåsens apostel, da denne markerte
skillet mellom Hoff og Balke sogn, og bedehuset ble plassert øst for
denne for å vise tilhørighet til Balke kirke og Skreia.
– Et kulturhistorisk identitetstap
Min
beslutning er at jeg vil gjøre hva jeg kan for å realisere dette
elvestrekket til et verdig minnested etter den en gang så stolte
fossemøllingsslekta, da det først og fremst var
vi som stod for den tidlige industrialiseringen av Skreia og Toten.
Noen
vil kanskje tro at det ikke er særlig av interesse her. Hvor feil kan
man ikke ta. Selv om jeg ikke har skrellet vekk mer enn de øverste av
historiens mange lag, er det massevis av kulturhistorisk verdi etter
dette korte strekket ved Olterudelva. Elva i seg selv har også et
spennende opphav på Tjuvåsen, med sine sagn og legender, som
Gjøa som kastet stein etter Hoffkirka.
Vil
her i tekst og bilder forsøke å gi et lite innblikk i de store natur-
og kulturhistoriske verdiene etter Olterudelva ved Fossemøllen II.
|
Steingjerdet Per Post la opp helt nederst i Grythengen, som seinere ble
grensegjerde da stedet ble frigitt som husmannsplass på slutten av
1800-tallet. –Flickr. |
|
Rådyrstien over der potetåkeren til Per Post en gang lå. Her er det fin
skogsbunn de liker å kvile på. Han levde før min far ble født, den gang
Grythengen var en husmannsplass under Grythe. Far vet ikke hvor han
bodde, men navnet indikerer at han arbeidet som postbud. –Flickr. |
|
Kraftige granlegger, masse mat for trekryperne, som det er gode bestander av etter dalen. –Flickr. |
|
Steinfyllinga hvor herr Fossemøllen og hans sønner kjørte 1400 hestelass med stein under rydding av vollen. –Flickr. |
|
Vollen, som jeg tenker å plante til med bjørk. –Flickr. |
|
Herman Evensen Fossemøllen (1839-1919) ble hentet fra Kvernumsstrykene
for å nyttiggjøre vannkraften i Olterudelva ved gården Grythe, hvor han
fikk bo på husmannsplassen Grythengen, som ved hans overtakelse ble
gården Fossemøllen II.
Her er vannkanalen og muren han satte opp nedenfor sagverket, hvor hans
sønn Johan Solhaug seinere startet opp den første Solhaug Trevare. –Flickr. |
|
Herr Fossemøllens ruindam markerer sluttpunktet for den eldgamle
vannkraftstradisjonen etter fossemøllingsslekta, som holdt til i
Kvernumsstrykene ved Skreia i århundrer. –Flickr. |
|
Her gikk herr Fossemøllen og Helmer den eldre fra Grythengen ned til
Olterudelva. I dag leder stien opp til ingenmannsland og har mistet sin
mening, en av mange ugjerninger ved dette elvebruket. Rett ovenfor der
stien kommer ned i dalen står bjørka Even Helmer fredet. –Flickr. |
|
Bjørka min oldefar Helmer Holmstad fredet. Tenk hvor vidunderlig alt var
på hans tid. Først gikk han forbi brønnen, som gav liv. Deretter ned
stien fra Grythengen til Olterudelva, som bugnet av bekkeørret. Der
stien kom ned stod denne bjørka, som var stor allerede på hans tid, og
som han anså for hellig og befalte at ingen etterkommer skulle røre.
Under denne bjørka satt min oldefar og filosoferte over livet, til elvas
liflige toner. Seinere kom Valbydalen, hvor Roger Ruud debuterte innen
hoppsporten som guttunge. Hoppbakken medførte et stygt inngrep i det
hellige stedet omkring bjørka, men hun fikk heldigvis stå, selv om mang
en hopper var på nippet til å gli inn i henne. –Flickr. |
|
Olterudelva ved regnfall. Tipper saga gikk hefteg når det var slike krefter i sving! –Flickr. |
|
Olteruddalen er full av strutsevinge. På Toten kaller vi den av en eller
annen grunn for ormegras, selv om jeg aldri har sett snurten av orm
blant dem. Har blitt gjort oppmerksom på at de unge skuddene er gode å
spise, er sunnere enn spinat og så populært i Canada at man har måttet
regulere bruken av dem. Les mer om strutsevinge som nyttevekst her. Naviana anbefaler den som wok, må stekes i minst ti minutter. –Flickr. |
|
Skogshytta mi, hvor jeg tilbrakte tjueårene, ligger fint til ved dalkanten. –Flickr. |
|
Slåmaskinhjul. Et lite minne om en tapt rural kultur. –Flickr. |
|
I min barndom var Olterudelva full
av bekkeørret. Nå er den forsvunnet, sammen med den unike grendekulturen
som rådde etter elva. –Flickr. |
|
Almeplantene jeg fikk av Biri planteskole vokser som besatt i vesthellinga av Olteruddalen. –Flickr. |
|
Gammel kjørveg opp dalsida. –Flickr. |
|
Det gamle elveleiet for Olterudelva øverst i Grythengen. Her vil jeg
sette opp ei informasjonstavle for hva som er å se videre oppetter elva.
Neste store severdighet er Nygardseterdammen, som Totenåsens apostel opparbeidet med rå muskelkraft, og hvor gamlevegen passerte over til Ytre Kolbu.
Min far om hva som skjedde: "Det var på femtitallet. Elva gikk stor. Vi følte å ervervet nytt land:)"
–Flickr. |
Eg trur at nøkkelen til framtida er i det som er att etter fortida. – Bob Dylan
Selvsagt
er det utrolig trist at Fossemøllen II ikke lenger er et levende
elvebruk, jeg vil kalle det en nasjonalhistorisk tragedie. Men jeg får
følge Dylans oppfordring til å ta vare på restene som best jeg kan.
Kanskje ligger en av nøklene til framtida nettopp her etter Olterudelva?
Å gløyme fortida si, er å leve som ein bekk utan kjelde, som eit tre utan rot. – Kinesisk ordtak
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.