Sunday, 20 February 2022

Grothengi, Grothir, Holmrstadir og Øltrielva på Toten

Les mer:

- Magical Photography VI

Mitt siste fotografi fra Grythengen, fra stakitten ved gamlevegen, tatt ut av kammers-vinduet mens koronaen reiv i kroppen.

Er det ikke rart, nå har vi revet i stykker begge våre fedrealtre, både Grythengen-ættene på Toten og Grue-ættene i Hurdal, hvor Hurdals-bunkeren etter Sigurd etter tunet i Grue, naturligvis er like håpløst å leve med som kulturbærer og historiemaler, som Toten-bunkeren til gamlefar over tunet i Grythengen.

"Tunet er gårdens hjerte"

Og med dette er både Grythengen-ættene og Grue-ættene døde, da slektsgårdene var våre guder, hva som holdt oss sammen som ætter og gav oss identitet!

"A Course Reversal? On R.R. Reno’s Return of the Strong Gods"

Hadde vi holdt fast på odels-tankegangen, ville ikke dette skjedd, da odelslovene var til for at slektsgårdene skulle overleveres intakte fra generasjon til generasjon, uten at kultur- og landskaps-verdiene skulle forringes.

Men det er jo ikke bare ættene som dør når de gamle gårdene dør, fordi hele det utvalgte kulturlandskapet etter Knai, ja hele bærekraftsdalen Hurdal er dødsdømt uten Grue gård som et levende historiemaleri i kulturlandskapet.

Og med tapet av Grythengen, kan aldri Strevets elv, Olterudelva, bli ei kulturelv igjen. Hvor vi med dette har mistet hele vår identitet som del av den vestlige, kristne kulturkrets, ikke bare på Toten, men for Norge som helhet.

Videre vil tapet av Grythengen bety et slikt tap av historiske røtter for Stoughton og Wisconsin, at man risikerer at hele deres norsk-amerikanske identitet visner bort.

Samtidig har hele Øverskreien mistet hele sin historiske identitet, samt tapt alt sitt landskap, da all historie gjennom de siste 1500 år går gjennom Grythengen.

Det være seg jordbrukshistorie, kværnhistorie, kirkehistorie eller utvandrerhistorie.

Samtidig er kulturelva vår fra Tjuvåsen den mest karakteristiske rundt Mjøsa, slik at hele Mjøslandet mister sin identitet ved tapet av Strevets elv som kulturelv, grunnet tapet av Grythengen.

Våningshuset til Grue gård fyller 150 år til neste år, i 2023, så kanskje på tide at også Grue-ættene går sammen om å oppsummere sin historie i ei minnebok til dette jubileet?

Slik jeg håper Grythengen-ættene vil gjøre det til sitt store jubileumsår i 2025.

Grythengen, som med Grytheng-hågån, fylt av beitedyr, skulle ligget lik en velkomsts-portal til ei sterk og livskraftig grend, proppfull av historie, identitet og skjønnhet.

Så er alt tapt for alle i all evighet, til 150 års jubileet vårt i 2025.

Hvordan kunne dette skje?

https://permaliv.myportfolio.com/

https://stock.adobe.com/no/contributor/210096309/%C3%98yvind

Prints kan nå bestilles fra Picfair, finner du et fotografi du liker i min portefølje hos Adobe, kan jeg laste opp denne i Adobe RGB med en maksstørrelse så nært 30 MP som mulig.

https://permaliv.picfair.com/


Kjørbrua i Grythengen.

Ja til nyromantiske stjerne-grender, nei til TV-terror over himmelenga vår! Som har vært her i 1500 år!




Grythengen skulle vært et nyromantisk historiemaleri, fullt av mening, i motsetning til “l’art pour l’art” – art of art’s sake.

Her på kjørbrua skulle vi stått og nytt stjernehimmelen over kulturelva vår i mørke vinternetter, fulle av evighetslengsel, et yndet, nyromantisk motiv innen kunsten.

Før alt mistet sin mening, ikke minst Grythengen, hvor det nå ikke finnes spor av mening tilbake, i likhet med “l’art pour l’art”.

Ja til nyromantiske stjerne-grender, nei til TV-terror over himmelenga vår! Som har vært her i 1500 år!

Fra kjørbrua gikk filosofistien ned til filosofibjørka til oldefar ved Olterudelva, Strevets elv fra elte eller “ølte”, hvor han filosoferte over strevets tro, husmannstroen.

Men hva er tilbake av filosofistien til oldefar nå? På kjørbrua, hvor man skulle stått full av evighetslengsel og fylt sjelen av stjernehimmelen over Strevets elv, blir man slått i bakken av TV-terror. Deretter må man over nyvegen, så under høgspenten, videre forbi harebikkjene, som lager et minst like stort spetakkel som da ulven stod på ulvehaugen vår i våres, deretter må man på nytt under en høgspent, ribbet for trær, før man endelig kommer til det siste stykket av intakt filosofisti ned Olteruddalen.

Men har man først kommet så langt, da kan jeg love at sjelen er fullstendig sønderrevet!

Så her i Grythengen, her er i sannhet intet tilbake å leve for, annet enn tårefotografiet!

Alt her har rett og slett blitt verdiløst, all mening er sønderrevet, alle hensikter knust, all betydning er forduftet.

Så hva i all verden er det vi har gjort med denne gaven, denne perlen av ei himmeleng ved Strevets elv, i løpet av disse 150 årene vi nå snart har vært her, siden Herman og Mina kom hit ned fra Holmstad i 1875.

Virkelig på tide med en alvorlig selvransakelse fram mot jubileumsåret 2025!

For meg er det helt klart at Grythengen skulle ligget lik et intakt, nyromantisk historiemaleri etter Strevets elv ved Dahlsleden rundt Totenåsen, som en motpol til Granavollen på Hadeland, hvor man her vitnet om avslutningen av vår tid som del av den kristne, vestlige sivilisasjon, gjennom strevets tro, husmannstroen, hvor det lutherske standssamfunnet endelig var kjørt i grøfta, og hvor det radikale allmenne presteskapet fikk blomstre fritt, med forkynner, sanger og heimedøypar Bernt Overnengen i front.

Dette skulle vært et sted hvor etterkommerne til Ovren Mikkelson i Wisconsin kunne kommet tilbake til med stolthet, like stolte som vi kan være over å komme til Stoughton for å nyte alle de vakre forretningsgårdene og boligprosjektene lillebroren til Herman, Augustinus Overnengen, fikk oppføre i byen. For det var jo først og fremst lillebroren til barneflokken i Overnengen, som satte sitt preg på Stoughton.

Samtidig skulle Grythengen vært ei eng som kunne fylle hele staten Wisconsin med stolthet over sine sterke, norske og nordiske røtter. Hva vil det bety for folk i Stoughton, norskebyen i USA framfor noen, når de får vite om skjebnen til enga til storebroren til mannen som bygde Stoughton? Klart dette vil undergrave deres selvfølelse og identitet.

Videre, hva vil det bety for Kværnum mølle, som først het Fossen mølle, deretter Fossemøllen, nå som Fossemøllen II ikke lenger kan realiseres som ei levende kværneng? For selv om det kun var snaut ti år Ovren Mikkelson sammen med sin kone Marthe dreiv Fossemøllen, var dette jammen litt av en epoke, med en dønn sterk kjærlighetshistorie, tiden hvor vi har den beste skildringen av hvordan hele møller-verket fortonte seg grunnet branntaksten til Herman Evensen Fossemøllen den første i år 1835, året før han døde i romjula 1836. Hvor Ovren Mikkelson og Marthe døpte sin første sønn sammen opp etter Marthes første mann, for å blidgjøre fossemøllingsætta, helt sikkert med tanke på at de ønsket å drive Fossemøllen ut livet, hvor Marthe til slutt måtte bite i det sure eplet og ikke ble møllerkone, men husmannskone i Overnengen.

Hvorfor lar ikke folk seg gripe av disse vanvittig sterke historiene?

Hvor vår Herman Evensen Fossemøllen da altså droppet å bli med til Wisconsin, fordi han fikk Fossemøllen II, kværnenga Grythengen.

Ei eldgammel kværneng som nå etter alt å dømme ble etablert av høvdingen på Grotholmr under folkevandringstiden, sammen med Holmrstadir, plassen på ei lita slette eller en holmir, som selvsagt er nåværende Holmstadjordet, hvor man ser rett over til høvdingegården Grotholmr, og kunne følge med på hva som skjedde der.

Hvor da Grothengi, ei eng med mye groth-stein i jorda, mest trolig er Ur-Grothir, hvor kværna ved Grotholmrelvi må være etablert og bygget opp av høvdingen på Grotholmr, dette ser man av hvor høyt kværnanlegget ligger ifht. elva, som på disse 1500 årene har gravd seg ned et par meter.

Grotholmr ble anlagt av strategiske grunner, dette kan man se av terrenget, som et forsvarsverk, og var en del av bygdeborgen Borgen ovenfor Skjeppsjøen, som de nok har hatt ansvaret for, bl.a. med forsyningssikkerheten. Hvor kværna i Grythengen ble anlagt for å male korn, og hvor Grythe-platået sammen med Holmstadjordet ble oppdyrket for å skaffe korn både til Grotholmr og bygdeborgen.

For en historie! For noen historier! Og enda er det masse, mye mer, som da søndagsskolen kom til Øverskreien, også en vanvittig historie. Ja, her i Grythengen er lag på lag med den mest vanvittige historie man kan tenke seg!

Allikevel gjør alle som best de kan for å undergrave PermaLivs gjerning fram mot 150-års jubileet vårt i 2025. Hvorfor gjør de dette? Forstår de ikke hvor viktig all denne historien, dette landskapet, elva vår, alt sammen er? Ikke kun for Grythengen, men for hele Øverskreien, Toten og Wisconsin!



En fin video som setter nyromantikken inn i sin historiske kontekst.

Nå har minsta fått korona også, og merkelig nok har hun fått det hardest av oss alle, hvor jeg har de mildeste symptomene, hvor jeg som middelaldrende mann med luftveisproblemer egentlig skulle vært i høyrisikogruppen.

Uansett, nå er jeg dritlei nå, og jeg er helt sikker på at så snart vi kommer oss igjen, setter jeg opp diskokula ytterst på kjørbrua, og der skal den stå til all TV-terror er borte fra Stabburstunet, hvor Husmannstroens katedral står.

Grythengen skulle vært et nyromantisk historiemaleri, hvor vi skulle stått på kjørbrua og nytt mørket under stjernehimmelen i kalde vinternetter. Et yndet motiv i nyromantisk kunst.

Dessuten er tunet gårdens hjerte, som skal gi næring og beskyttelse.

"Tunet er gårdens hjerte"

Ja til stjernegrender, nei til TV-terror!

Ja til stjernegrender, nei til bikkje-terror!

"Uten privatliv, intet fellesskap" - Ross Chapin

Selv redigerer jeg alle bilder, ser alle filmer og dokumentarer på min lille Dell 13", og fatter ikke hvorfor noen trenger større skjermer? Og skal man ha større skjerm, skjerm dine naboer!

Kaninene våre bråker heller ikke besynderlig mye.

Ja, nå er jeg så lei at så snart vi blir friske igjen, da setter jeg opp disko-kula vår i en liten tipi ytterst på kjørbrua, så får denne bare stå der og blinke til TV-en over Stabburstunet vårt er borte. Og så får alle de som vil stille seg der for å se hvor motbydelig det er å ha denne TV-terroren innover Stabburstunet vårt, eller de får ta seg en tur opp på Ulvehaugen vår, som alle skulle nekte meg, og se hvordan denne hjemme-kinoen flommer nedover Stysjin. For så å vurdere hvordan det ville vært uten Ulvehaugen vår.

Og onkel får slutte med å si at jeg gjør meg ut, da det er disse menneskene som gjør meg ut. De vet inderlig vel at de driver meg til vanvidd, og nå har jentene mine nesten brent opp grunnet denne TV-terroren, men om de hadde brent opp tror jeg ikke de hadde leet på så mye som et øyenbryn engang. Men det hadde vel ingen andre gjort heller, så motbydelig iskaldt samfunnet vårt har blitt.

Selv mener jeg det er mer enn nok med gnålet fra hare-bikkjene, mennesker burde ikke blitt utsatt for noe slikt heller, for en gjennomtrengende lyd. Og nå som mørkevernet er borte bjeffer de på meg hver gang jeg er ute på Stabburstunet også, i tillegg til TV-terroren. Hvorfor står disse bikkjene slik at de gneldrer på alt og alle som går forbi på vegen? Hvorfor står de ikke bak uthuset?

Og vi må huske på at de hogg alle trærne og den skjermende hekken ut mot vegen. For slik å eksponere seg maksimalt mot Stabburstunet til hjemmekinoen skulle på plass. Videre tok kommunen de trærne som stod på denne sida av vegen.

Så flytt denne hjemme-kinoen til en annen vegg, få opp en levegg, eller bygg et eget TV-rom, slik mange hjemmekino-entusiaster gjør for å skjerme sine naboer.

Å ta hensyn er ikke noe problem for de på plassen til Klaus, tvert imot ser de ut til å nyte å være hensynsfulle.

Olterudelva, strevets elv, hvor strevets tro, husmannstroen slo rot, er ei hellig elv, og mørket over kulturelva vår skal respekteres.

Uansett, takk for at den lille TV'en ble borte. Og det var synd at gamlefar skulle bygge denne malplasserte dritt-plassen på fest- og danseplassen i Grythengen fra uminnelige tider. Jentene minne skulle ha danset der hver sommer, og grendefolket skulle kommet hit til fest, var alt som det skulle vært.

Ps! I Sveits har de stjerne-grender. Kunne ikke ei stjerne-grend vært bedre enn ei helvetets-grend?

Vær så snill, la oss få feire 150-års jubileet for vår tid i Grythengen i fred og verdighet!!!


Her er stress-reservoaret fullstendig overskredet. Folk nyter å terrorisere oss og himmelenga vår til døde. Når jentene mine nesten brenner opp, driter folk fullstendig i dette, eller de syntes bare det var synd de ikke brant opp, fordi da gikk de glipp av denne underholdningen.

Så slik gikk det med husmannstroen, grenda til Totenåsens apostel og prosjektet til oldefar, til 150-års jubileet for vårt fedrealter.

Hva har skjedd med folk?

De siste ospene av gardskoronaen i Grythengen ved Stabbursjordet, fotografert en vinterkveld sist uke.

Fremdeles er tapet av gardskoronaen vår langt alvorligere å takle enn koronaviruset, men nå krysser jeg fingrene for at det til våren, sommeren og høsten kommer busslaster av grythengere hit til vårt ur-gamle fedrealter, da dette er Ur-Grothir, etablert av høvdingen på Grotholmr under folkevandringstiden, for å plante trær og bygge mørkevern.

Tapet av gards-koronaen i Grythengen var langt alvorligere å takle enn korona-viruset.

PermaLivs høringssvar på koronasertifikat

"Jeg er en mann på 54 år som nå har korona, og er kjempeglad fordi jeg ikke har tatt noen "vaksiner", for dette er ikke verre enn en halv influensa pluss en kvart forkjølelse. En vanlig influensa er mye alvorligere, og jeg har ingen planer om å vaksinere meg for slike milde symptomer, selv om jeg egentlig skal være i høyrisikogruppen.

Derfor kan jeg ikke akseptere restriksjoner på min bevegelsesfrihet som tåre-fotograf!" - PermaLiv

PermaLiv fikk da altså korona på kvelden tirsdag 15. februar 2022, men akkurat som jeg tenkte var ikke korona noe å frykte. Det hele er naturligvis et skalkeskjul for verdenshistoriens verste finans-svindel!

Tapet av gardskoronaen i Grythengen var langt alvorligere å takle enn dette her!

I sin tid var vi mange som stilte opp under potet-ønna her i Grythengen, ja vi var en kjempestor flokk av grythengere.

Men hvor er de nå, nå som vi trenger dem som mest, til bygging av mørkevern og treplanting?

Den romerske hær benyttet kun tre dager til å sette opp mektige barrikader rundt Jerusalem under beleiringen av byen i år 70. Vi behøvde ikke å være noe dårligere enn romerne, hvis alle stilte opp, som under potet-høsten før i tiden.

Uansett, nå setter jeg bort hele 150-års jubileet for Grythengen i 2025 til min onkel, så konsentrerer jeg meg selv kun om foto-utstillingen:

"150 år i Grythengen og 1500 år med Grothengi"

Han får finne noen til å skrive jubileumsboka "150 år i Grythengen", hvor all vår historie fra vår tid her i enga nedtegnes.

Deretter får han stikke opp på Grotholmr for å få kontakt-infoen til Stoughtons fremste ekspert på slektshistorie fra Toten. Klart han finner etterkommerne av Augustinus Overnengen, en av Stoughtons store sønner, og kanskje den personen som satte sitt aller største preg på Stoughton gjennom oppføringen av en rekke prominente forretningsgårder og boligprosjekter.

Kan hende er det ikke kun etterkommerne av Ovren Mikkelson som ønsker å sende en representant til jubileet vårt, hvor også Stoughton by vil sende en representant for å hedres lillebroren til Herman? Som ble igjen her i Fossemøllen II, etter å ha tilbrakt barndommen i Fossemøllen I ved Kværnumsstrykene.

Selv gleder vi oss til å komme til Wisconsin, og jentene ble skikkelig tent på å kjøre Zephyr-expressen mellom Chicago og San Fransisco, et rimeligere alternativ til Orient-ekspressen.

Ps! Husk at vi blir svært glade hvis noen kommer hit med et lass rette rajer av tynningsvirke fra gran, til det nye mørkevernet vårt 😊

Ah, da er det helt klart, jeg har alltid vært stolt over å betegne meg selv som biofil, og nå viser det seg altså at dette er genetisk betinget:

"Studien støtter opp om teorien om at mennesker er biofile, ifølge Helga Synnevåg Løvoll. Hun forsker på friluftsliv ved Høgskulen i Volda.

Teorien går ut på at mennesker har en naturlig kjærlighet til alt som er levende. Og at noen mennesker opplever dette sterkere enn andre.

− Vi får altså hjelp av genene våre til å velge å være i kontakt med natur, slik som å velge grønne og blå omgivelser og å ha kontakt med dyr, skriver Løvoll til forskning.no.

Og naturopplevelser er sunt for både kropp og sinn.

Bare en 20−30 minutters tur i naturen senker for eksempel nivået av stresshormoner i kroppen vår."


Selv klarer jeg overhodet ikke å leve med dette blafrende TV-lyset over kulturelva vår, jeg blir så stresset at jeg går i bakken, og dette skyldes selvsagt at jeg er født med ekstremt biofile gener. Å mobbe og latterliggjøre oss biofile, synes jeg er dårlig gjort og en nedrig oppførsel av de menneskene som mangler naturkjærlighet, og som ikke ser noe av verdi, annet enn pengeverdi, noen steder.

Personlig lurer jeg også på hva i all verden det var som skjedde med odels-tankegangen? Odelslovene var jo til for at de gamle slektsgårdene skulle kunne overleveres intakte fra generasjon til generasjon, slik at kulturverdiene ikke skulle forringes. Så begynte man da altså plutselig å rive i filler alle disse gårdene og småbrukene til tomter, for å dra mengder av mennesker hit som ikke har noen som helst slags åndelig eller kulturell forankring i kulturlandskapet. Deretter kommer man inn med masse blytung infrastruktur for å holde liv i alle disse menneskene, hvoretter vi som hører til her, ikke lenger orker å leve her, fordi det kun er vi som ser og forstår hvilke verdier som har gått tapt.

Uansett, nå må alle trå til, hva jeg ønsker er et lass med rette tynnings-rajer av gran, kan noen skaffe meg dette er jeg svært takknemlig.

Denne gangen skal jeg ikke benytte verken kvist eller høy i mørkevernet, helst brannhemmende presenning, får jeg ikke tak i dette benytter jeg to lag sterkest mulig presenning, og legger to lag brannhemmende asfaltplater mellom skjøtene.

Alle må hjelpe til nå med å bygge mørkevern og å plante trær, slik at vi som dypt biofile mennesker, grunnet biofile gener, kan makte å overleve her fram til 150-års jubileet for Ur-Grothir i 2025. Husk at den romerske hær kun benyttet tre dager til å bygge en skikkelig barrikade rundt hele Jerusalem, under beleiringen av byen i år 70.

Stilte alle grythengere opp, ville vi vært så mange at vi også kunne bygget et skikkelig mørkevern, samt plantet til alle de engang så grønne enger med trær, i løpet av tre dager.


Den romerske hær benyttet kun tre dager på å bygge en solid barrikade rundt Jerusalem under beleiringen av byen i år 70. Dette er helt vanvittig, men jeg er trygg om at stilte alle grytheng-ættene opp, da ville vi også kunnet bygge et skikkelig mørkevern rundt hele Stabburstunet, samt plantet til de engang så grønne enger med trær, i løpet av tre dager.

Det største tapet fra mørkeverns-brannen var heste-tromlen etter oldefar, men heldigvis var den foreviget av tåre-fotografiet, som stadig fylles av nye tårer.

Var alt som det skulle, skulle denne tromlen vært dratt av Rauen II på Stuggujordet og Stabbursjordet om våren, til minne om dølagampen Rauen I, som døde under tømmerkjøring ved min bestefar i Bjørnåsen like etter krigen.

Men det ble bare bare Rauen I som fikk gå i Grythengen, og verken Rauen II, Rauen III, Rauen VI eller Rauen XIV.

Lørdag 12. februar 2022 er sannelig den verste katastrofedag i manns minne, på natta brant mørkevernet opp, og nesten huset, hvoretter på kvelden fikk vi korona, men heldigvis kun med lette forkjølelses-symptomer foreløpig.

Vinden var heller ikke så gunstig som jeg trodde, da den var fra sør-vest, og derfor blåste rett mot veggen på våningshuset. Hadde den vært fra nord-øst ville det vært langt mer fordelaktig. Nå får vi bare tro at forsikringen dekker ny maling, da jeg ikke har det spor lyst til å skrape ned igjen denne veggen.

For nytt mørkevern har jeg kommet til at jeg bygger det opp igjen etter samme prinsipp, men at jeg kun har ei brannhemmende presenning i midten, som jeg slår fast godt med lekter, slik at den ikke blafrer i vinden. Finner vi ikke brannhemmende presenning, stykker jeg den opp av partier med brannhemmende plater.

Inn mot Stabburstunet kler jeg den med bakhon med ca 15 cm avstand. Ut mot vegen planter vi kun trær mellom stenderne, som så kan vokse til som hekk.

Mange av de stokkene som brant kan jeg nok bruke opp igjen, da de kun er forkullet helt ytterst, slik at dette laget kan virke som beskyttelse.

Dette arbeidet håper jeg å kunne ta til med til uka. Til våren må så mange som mulig komme hit for å plante trær, alle som vil plante er velkomne. Plantingen fortsetter utover sommeren og høsten, selv om jo tidlig vår og sein høst er mest ideelt.

Dette til erstatning for den beskyttende, omfavnende og nærende gardskoronaen vår, som også har gått tapt, en umistelig verdi.

Arbeidet med å koordinere 150-års jubileet i 2025 setter jeg bort, her vil jeg foreslå min onkel. Han får finne noen som kan lage til jubileums-boka "150 år i Grythengen", muligens med undertittel "& 1500 år med Grothengi", da det mest sannsynlig var høvdingen på Grotholmr som etablerte Grothengi under folkevandrings-tiden. Min onkel får da også oppgaven med å kontakte slekta etter Ovren Mikkelson i Wisconsin.

Selv har jeg mer enn nok med å slå tilbake alle katastrofene som rammer oss, hvor jeg utover dette kun vil konsentrere meg om foto-utstillingen "150 år i Grythengen & 1500 år med Grothengi".

Alle må bli med under 150-års jubileet, også de med hjemmekinoen, de må bare sørge for å få omplassert denne først. Tross alt bor de jo på danse- og festplassen til Grythengen, hvor vi skulle hatt fest og dans hele sommeren, hadde alt vært som det skulle være.

Mørket over kulturelva vår, og mørket over Stabburstunet vårt, er av våre viktigste verdier!

"Noen ganger slår det oss - redselen for å miste!

Å måtte føle på tapet av noe vi hadde og aldri mer får igjen.

På samefolkets dag kveiler tankene rundt dette.

Tanker om tap og verdi. Et tre, hva er det verd? En bekk, et fjell – og hva med et hellig fjell?

Er det verdiløst for den som ikke ser helligheten i det - enda man vet det er hellig for en annen?

For å føle tap, må man ikke først kjenne til verdi? Og hvem bestemmer verdi?

Tanker om ansvar. Å rope høyt om verdi der de som bestemmer ikke ser annet enn verdiløst.

Tanker om respekt. For natur, dyr, mennesker, for den minste vekst. For kultur, musikk, historie - for alt som går fra generasjon til generasjon. For å leve i ett med dette.

Tanker om redsel. For å tape noe med uendelig verdi og miste det for alltid. Redsel for at de som bestemmer ikke hørte skriket om verdi før alt var tapt. At ingen hørte skriket.

Tanker om tro på menneskeheten. Om håp. Om å endelig se verdi." - Solveig Aunsmo

I Grythengen har vi mistet alt som kunne gjort livet verdt å leve, samt tapt alle verdier. Kun tåre-fotografiet og stabburet etter oldefar står tilbake. Derfor er alt vi nå kan gjøre å avslutte denne eldgamle kværnenga vår, og dette synes jeg vi bør gjøre med stil!


Da det ikke finnes noe igjen å kjempe for, eller å være glad i, da alt av verdi er ødelagt, er det eneste som står tilbake å finne seg et sted hvor man kan få leve i fred med tåre-fotografiet, med stabburet etter oldefar som galleri.

Minnestien etter Olterudelva der den entrer potetåkeren til Per Post. Denne stien skal bli en del av både Dahlsleden rundt Totenåsen, samt ikke minst Ovren Mikkelsons - runden på Toten.

En ting til, Minnestien etter Olterudelva i Grythengen må også på plass til minnejubileet 2025. Denne blir en del av både Dahlsleden og Ovren Mikkelsons - runden, som blir en runde på Toten hvor vi vandrer i fotsporene til Ovren Mikkelson og hans kone Marthe.

Nå MÅ alle stå på, vi kan ikke kontakte etterkommerne etter Ovren Mikkelson i nåværende situasjon, vi må ha noe skikkelig å tilby dem. Mine venner på Grotholmr er venner med Stoughtons fremste ekspert på slektsforskning fra Toten, så nå har vi dem, da han finner dem. De trenger litt tid til å forberede seg til 2025, så det er viktig at vi snart får orden på ting, slik at vi kan kontakte dem med litt stolthet.

Det blir forferdelig travelt nå fram mot 150-års jubileet i 2025, håper alle nå forstår at jeg og jentene ikke har mulighet til å klare alt dette alene i nåværende situasjon :-)

Holmstadsveen, hadde gledet meg til å ta turen opp dit igjen til uka for å fortsette dokumentasjonen av kulturlandskapet der, men nå ser det mørkt ut. Uansett, tåre-fotografiet må gå sin gang, hvis ikke har man jo ikke tilbake noe å leve for.

I dag var det skikkelig trist å stå opp, mørkevernet ligger flatt og jeg ser rett ned på pumpehuset igjen. I tillegg var vestveggen langt mer skadet enn jeg trodde, da alle vinduene sprakk, og veggen må skrapes ned og males på nytt. Den var nymalt, og jeg tenkte å male nord- og østveggen til sommeren.

Jeg gruer meg også til å få denne TV'en innover stabburstunet igjen, den ødelegger tunet, gårdens hjerte, helt. Så dette blir et forferdelig år, alt arbeidet har vært forgjeves, samtidig som vårt fedrealter nå fortoner seg som mer fortapt enn noensinne. Alt er bare goldt og øde her nå. Mørkevernet gav en beskyttende følelse ute på tunet og når man satt i finstua. Uansett var det greit nok over kulturelva vår, til TV'en kom.

Fotografiet ovenfor er fra Holmstadsveen, hvor man kunne se Mjøsa hele sju steder. Det ble tatt tidligere i uka, og jeg tenkte å fortsette å dokumentere kulturlandskapet omkring Holmstadsveen neste uke.

Så dette får man si var et stort tilbake-steg for jubileumsåret vårt i 2025, hvor det er 150 år siden Herman og Mina kom ned i Grythengen. Hadde tenkt å kontakte etterkommerne etter Ovren Mikkelson i Wisconsin nå snart, for å invitere dem over til 2025, men så er det tilbake til start.

Nå må virkelig alle stå på og få alt i orden til 2025 nå, slik at vi får avsluttet vårt fedrealter på en god måte. Det nytter jo ikke å videreføre noe som helst her, da all mening og alle verdier er borte, hvor ingen hensikter lenger kan realiseres, men vi må allikevel forsøke å avslutte denne epoken med verdighet. Derfor må all historie dokumenteres i ei skikkelig jubileumsbok med foto-utstilling.


Kulturlandskapet i Wales er fantastisk, akkurat nå har jeg mest lyst til å reise dit sammen med min a7III.

Mitt siste fotografi før brannen i mørkevernet natt til lørdag 12. februar 2022, av en Lønnealele ved Lena, som det også riktig gløder i fra den gylne kveldssola. Heldigvis brant ikke huset opp, for da ville alle råfilene mine gått med. Nå må jeg intensivere arbeidet med å få lagt dem i en bankboks.

Tross alt hadde vi knall-flaks, kun ei rute sprakk da brannvesenet sprutet skum på vest-veggen, ellers gikk alt bra.

Så jubileumsbok og jubileumsutstilling til 150-års jubileet for Ur-Grothir eller Grothengi er det fremdeles håp om :-)

Oppdatert her.

Ja, ja, da brant mørkevernet mitt opp😒 Dette skyldtes at da jeg tømte aska på nedsida av mørkevernet midt på dagen, stod vinden på nordfra, så da må det ha blåst ei gnist inn i høyet, som har ligget og ulmet. Kona våknet 00:30, og da var det hele i lys lue, hvor alt brant opp på noen få minutter. Vinden hadde heldigvis snudd, slik at nå var det kraftig vind rett sørover, ellers ville huset gått med.
Jeg tømte brannapparatet, deretter begynte jeg å spyle, så kom Dag og tok over slangen, mens jeg fortsatte med å måke snø innpå mørkevernet. Kona ringte brannvesenet, de kom raskt og skumla hele greia samt vest-veggen. Ei rute sprakk i styret, ellers gikk alt bra.

Så dette var hell i uhellet, ellers ville alle bildene mine gått med, som jeg enda ikke har fått overført til en egen harddisk for å legge i sikker bankboks.

Mørkevernet skal opp igjen så raskt råd er, men nå blir det kun presenning i midten med bakhon på sidene, de som vil være med på 150-års jubileet i 2025 får bli med, enten for å bygge mørkevern eller å plante trær. For her skal plantes så mye trær som mulig, selv om vi selvsagt aller helst ønsker å finne et sted hvor vi kan trekke oss helt vekk med tåre-fotografiet.

Så forbasket er det, med all den vanvittige historien som ligger her, at man hele tiden skal forstyrres i arbeidet med jubileums-bok og jubileums-utstilling. Men det er heldigvis enda igjen et par år til 2025, så man får krysse fingrene og håpe man kommer i mål.

Uansett, bildene, jentene, kaninene og huset er reddet, så da får man være glad til at man slapp med ei sprukket rute.

Turen på søndag, til Veslekolltjernet ved Vesterås, dropper vi. Det er visst morsdag også, og vi trenger å samle oss nå.

Takk til brannvesenet, de var veldig hyggelige!

Fotografi av månen i ne tatt over Øltrielva eller Grotholmrelvi. For før Svartedauden tror jeg Olterudelva ble kalt for Grotholmrelvi, mens etter Svartedauden ble den til Øltrielva, etter gården Ølterud, som ved fordanskningen av språket gjennom embetsmennene ble hetende Olterud.

For i dag gikk det med ett opp for meg at olte er fra ølte eller elte, hvilket betyr et strev.

Så det at Olterudelva betyr "ei strevets elv", dette synes jeg er veldig fint. Derfor er det selvsagt også enda tristere at Olterudelva vår aldri kan bli ei kulturelv igjen, med tapet av Grythengen, Øverskreiens rurale hjerte og fødested, slik at vi aldri igjen kan hylle våre forfedre, vår historie og kultur etter elva vår.

Forresten fikk jeg til å oppdatere albumene mine hos Adobe igjen i dag, det var noe fælt øltri det også, men det gikk til slutt😂

https://permaliv.myportfolio.com/


Dette skulle Ovren Mikkelson, som dreiv Fossemøllen i Kværnumsstrykene i snaut ti år, ha sett! For noen vanvittige kværnanlegg romerne laget til, det er bare å ta av seg hatten i ærefrykt👏

I dag, fredag 28. januar 2022, slo det meg plutselig at Olterud, det må da være utledet av elte, eller ølte, som jeg tror man sa på Toten før i tiden. Og når jeg slår opp i nynorsk-ordboka for elte, da ser jeg jammen at et synonym til elte er å streve, slik at Olterud egentlig betyr "Streverud". For det måtte jo være noe strev å rydde seg gård i groth-jorda i Øverskreien, full av groth-stein som den er. Med fordanskningen av språket ble ølte med tiden til olte, hvor man etter hvert mistet forståelsen av navnet Olterud. Men jeg kjenner meg overbevist om at betydningen er elte i betydningen et strev.

Og dette vil jo da si at Olterudelva egentlig betyr "ei strevets elv", kanskje sa man tom. at "dætta var noe fryktli øltri", i betydningen av at det var et forferdelig slit? Slik at Øltrielva kanskje er den aller beste måten å uttale Olterudelva på😌For etter Øltrielva, der var det mye strev, slik at jeg nå synes elva vår har et meget godt navn💘

Ellers kom jeg også i tanker om at krigergården på Grotholmr kan ha vært ansvarlig for bygdeborgen Borgen ovenfor Skjeppsjøen, og at oppdyrkningen av Grothir og Holmrstadir med oppbygningen av kværna i Øltrielva ved Grothengi, kan ha vært en del av det forsynings-ansvaret høvdingen på Grotholmr hadde?

For kanskje hadde man på Grotholmr ansvaret for å holde gode reserve-lagre av korn, mel og øl, for å forsyne befolkningen med mat når de måtte forskanse seg på Borgen? Hvor da kværna i Grythengen ble bygget opp som en del av denne logistikken.

For når man ser hva romerne fikk til, ja da skal det jammen ikke forundre meg om kværnanlegget i Grothengi stammer helt fra folkevandringstiden.

Grythenholmsvarden eller Grotholmrvardi sett fra Toten Gjestegård.

Til sommeren må jeg prøve å finne igjen Grotholmrsætri, samt å gå stien fra Grotholmr opp til Grotholmrvardi, hvor springeren sprang for å tenne varden i ufredstid.

Se kart her.

Siden sist har det blitt fire nye fotografier hos Adobe, som vanlig gikk det ikke å oppdatere albumene, men de nyeste bidragene kan beskues her:

https://stock.adobe.com/no/contributor/210096309/%C3%98yvind

Særlig ble jeg fornøyd med bildet fra Blå benk etter Gym-runden i Majerskogen:-) En stor takk til varabrannsjef Lars og alle de flotte benkene hans!

Da har jeg studert kartet til ut.no, som er meget bra, over området omkring Grotholmr. Forunderlig at verken Grotholmrvardi eller Grotholmrsætri er nevnt noe sted, men Grythenholmssætra må ligge et sted mellom Holosætra og Grythesætra, får lokalisere denne til sommeren.

På kartet ser man den unike utløperen hvor vi tente vardeilden 4. januar 2022 på Grythenholm, helt klart det har vært en høvdinge- og/eller krigergård her, man ser også at stien bakenfor Grythenholm leder rett opp mot Grythenholmsvarden.

Ingen tvil om høvdingegården på Grotholmr ble anlagt på dette stedet av strategiske grunner, og at høvdingen der oppe ville utpeke Grythengen som utgangspunkt for oppdyrkningen av Øverskreien, da dette samlet sett er den beste plassen for dyrkning og kverning av korn, rett og slett en unik beliggenhet ved Olterudelva. Kværna ved Olterudelva stammer derfor fra tidlig vikingetid. Trolig var det også nødvendig med en høvdingegård for å kunne bygge opp et såpass svært anlegg.

Videre oppdaget jeg at fra Holmstadsveen skal det gå en mindre sti nærmere Olterudelva vel halvveis opp til Nedre Hongsætra, og der denne slutter ser det ut til å gå en tilsvarende sti på andre sida av elva fra Nygardsætra, slik at man bare kan krysse elva og fortsette på denne stien til Øvre Hongsætra.

Så kan det være at man allikevel kan gå på sti opp til Totenåsen uten å måtte følge denne forferdelige skitrasemotorvegen i sporene etter den gamle sæterstien? Dette blir førsteprioritet å finne utav til våren!

Men nå må jeg ned og rydde videre i området for kværnanleggene i Grythengen, slik at terrenget ligger åpent for videre utforskning til sommeren. For det må da være storartet dette, at PermaLiv har gjenoppdaget en gammel høvdingegård, funnet igjen betydningen av Grythe og Holmstad, samt ikke minst det at Grythengen er Øverskreiens rurale utgangspunkt!


"I found a genealogist in Stoughton, Wisconsin, who is an expert on Norwegian genealogy from Toten where I live. Will contact him during the year. Now hoping to find many millionaires among my great-great-great-grandfather Ovren Mikkelson's descendents, who want to finance and support my many upcoming photo-books on our common history:-)" - PermaLiv

Siden vi kom tilbake hit til Grothengi eller Ur-Grothir i 2018, har jeg funnet igjen så mye historie at det er nok til 1000 foto-bøker. Nå gjelder det bare å finne noen som ønsker å støtte alle disse foto-prosjektene, hvor jeg krysser fingrene for at Ovren Mikkelson har etterlatt seg en drøss med dollar-millionærer i Wisconsin, som er super-glade for å få tilbake sin historie, og mer enn gjerne drysser sine dollar over PermaLiv😊

Pussig å tenke på at jeg nå kun er en epost eller telefonsamtale fra en av Stoughtons fremste eksperter på slektshistorie på Toten, hvor jeg vil tro de er glade for å få vite mer om mannen som bygde Stoughton, nemlig Augustinus Overnengen👏 Lillebroren til storebroren fra barneflokken til Marthe og Even i Overnengen, som valgte å bli igjen her i Grythengen, Herman Evensen Fossemøllen, med sin Mina fra Holmstad💕

Gruer meg litt også, føler jeg bør være enda litt klarere og bedre forberedt før jeg kontakter dem. Men det må bli i løpet av 2022👍

Torsæterskaret, som i vikingetiden trolig bare ble kalt for Skali, da "dæ æs ti Skali" var et vanlig uttrykk for værskifte på Toten før i tiden.

Grythenholmsvarden eller Grotholmrvardi kan vi se til høyre i bildet, Grythenholmssætra har sitt navn etter denne, mens Holosætra har sitt navn etter Holokampen litt bakenfor.

Det var på Grotholmrvardi man tente varden på Grotholmr ved angrep sørfra over Totenåsen gjennom Skali, eller ved angrep over Mjøsa. Krigerne på Grotholmr, med sine svært små krigerhester, utgjorde vel da førstelinje-forsvaret.

Klarte å oppdatere albumene mine hos Adobe igjen i dag, dette her blitt fryktelig vanskelig, men nå ser det bra ut med mange nye fotografier fra Toten og Mjøslandet. Klikk i første fotografi i et album og bla deg deretter BAKOVER med piltasten, for å ta inn de nyeste bidragene, for dette er fotografi av ypperste verdensklasse:

https://permaliv.myportfolio.com/


"Ah, so the word for stomach in Norwegian, "maga", is derived from Mago! As Mago filled our "maga", so we didn't have to starve:-)" - PermaLiv

Er ikke det pussig, at ordet mage er derivert fra en berbisk forfatter som skreiv om jordbruk i Kartago for omkring 2200 år siden😵

Men nå, nå har i grunnen hele jordbrukshistorien i Øverskreien gått tapt, ved at kværnenga Grythengen har gått tapt. For det var jo med utgangspunkt i Grythengen at høvdingen på Grotholmr begynte å dyrke opp Øverskreien i sin tid, da dette var det beste stedet både for dyrkning og kværning. Hvor Olteruddalen kan lignes med Rihndalen. Så det ser mer og mer ut til at all historie i Øverskreien går gjennom Grythengen, det være seg jordbrukshistorie, kirkehistorie eller stilhistorie. Derfor, uten Grythengen som et levende historiemaleri i kulturlandskapet, kan ikke Olterudelva være ei kulturelv, og da blir vi ingenting.

Ordet for slette ble imidlertid misforstått da vi kom til nyromantikken, da Holmr under denne tiden var et populært guttenavn i Norge, men selvsagt ikke på Island. Og nå har dette ordet kommet tilbake til oss fra Island, da det ikke var en Holmr som kom og etablerte Holmstad, men vikinghøvdingen på Grotholmr som utpekte den flotte holmiren eller sletta øverst i Holmstadjordet til det nye Holmrstadir, vis a vis holmiren på Grotholmr😁

"...hagiography, a text about the life of a saint." Hagiography was a new word for me, the biography of the life of a saint:-) - PermaLiv


Apostelen i Holmstadengen var vel minst like mye en helgen som Don Quixote, så da var det altså ingen biografi, men en hagiografi Martin Kløvrud skreiv om M.J. Dahl. Tro om jeg noen gang får lest denne hagiografien? Ikke mye jeg veit om Martin Kløvrud annet enn at han var fra Valdres, samt en morsom historie fra da Kløvrud kom med spark nedover bakkene til Betania bedehus i Kolbu, hvor bestefar Bjarne stod og røykte sammen med noen venner:

Martin Kløvrud: "Det står ikke noe i bibelen om at man skal røyke."

Bjarne Holmstad svarer munnrapt: "Det står ikke noe i bibelen om at man skal kjøre spark heller."

Så da var de skuls😁

Ellers var de neppe særlig store hestene oppe på krigergården Grotholmr, islandshestene som går der i dag er nok mye større.


Så da kan jeg forstå at det ble sagt om vikingekrigeren Rollo, som erobret Normandie, at han var så svær at ingen hest kunne bære ham. Kanskje var tross alt ikke Rollo stort tyngre enn en gjennomsnittlig feit nordmann i dag, hvis krigerhestene den gang ikke var stort større enn kalver?

Men i Grythengen, her skulle vi verken hatt islandshester eller krigerhester, men røde dølagamper, til minne om Rauen som ble syk og døde under tømmerkjøring ved Bjørnåsstua sør på Totenåsen, hvor bestefar Bjarne lå på tømmerkjøring.

Så en rød dølagamp etter Kloppvegen her en dag, og dette var et svært imponerende syn, så kan forstå at bestefar aldri helt kom over denne hendelsen med Rauen.

Nei, her i Grythengen, her vil vi verken se eller høre annet enn røde dølagamper, her skulle gått Rauen I og II og III i all evighet!

Stokkender ved Mjøsa.

Vikinghøvdingen ved Grotholmr hadde som oppgave fra den lokale småkongen å vokte hans rike fra angripende småkonger over Mjøsa, samt småkonger sørfra over Torsæterskaret, som på denne tiden kun ble kalt for Skali.

Ved fare ble Grotholmrvardi tent, hvor alle våpendyktige menn samlet seg for raskest mulig å slå tilbake den angripende småkongen.

https://stock.adobe.com/no/contributor/210096309/%C3%98yvind


Aows har blitt min fremste fotografiske inspirasjon, hvor han stadig minner meg om at det siste som er tilbake å leve for, det er fotografiet. I skrivende stund sitter jeg på kammerset og ser ut på stabburet etter oldefar, hvilket er det eneste miljø-psykologisk nærende man kan foreta seg her i enga nå, straks man går ut på tunet, samt ikke minst i de engang så grønne enger, rives sjelen ut med rota, lik ei visdomstann hos tannlegen.

For tiden ser jeg på en dokumentar om Al Andalus og maurerne, og all den skjønnheten de skapte av vann. Slik her en gang var i Grythengen, et vannets paradis, lik maurernes vann-paradis, refleksjoner av det himmelske Paradis på jorden. Nettopp slik skulle Grothengi eller Ur-Grothir vært, for på lignende vis som den islamske sivilisasjon nådde høyden i Al Andalus, slik nådde den vestlige, kristne sivilisasjon en topp her i Grythengen.

Og nå er den sikreste brønnen i Øverskreien borte og erstattet med et dypt satanisk pumpehus, Stysjin-bekken, hvor barna til kværn-folket her i enga har lekt i kanskje så mye som 1500 år, fra tiden hvor muslimene erobret Al Andalus, er uttørret. Ila nedenfor låven til Klaus, eksisterer den lenger?

Og dette på den plassen hvor vi trolig finner det eldste og mest intakte kværnanlegget på Toten og kanskje i hele Mjøslandet, Grotholmrkværni ved Grotholmrelvi, etablert av høvdingen på Grotholmr i tidlig vikingetid, sammen med Grothir og Holmrstadir.

For dette er jeg usikker på, om høvdingen på Grotholmr etablerte Grothir, Grothengi og Holmrstadir som tre separate enheter fra begynnelsen, eller om Grothengi egentlig er Ur-Grothir?

Muligens er Ur-Grothir eller Grothengi eldst, hvor Grothir og Holmrstadir ble etablert som avleggere av Grothengi?

Uansett, kun fotografiet står tilbake, så nå gjelder det å dokumentere all historie, 1500 år med kværn-historie og 150 år med min ætts historie her i Grothengi, før vi pakker ned stabburet og gjemmer oss vekk som best vi kan fra vårt komplett gale, oikofobe og anomiske samfunn!

Dette var rart det, nå sitter jeg og ser på en dokumentar om Sutton Hoo - skatten i England, hvor jeg skal søke opp ordet for rune-alfabetet, da dette er nevnt, det er futhark, hvor jeg ledes videre til Stabu-skatten, som jeg kanskje har hørt om, men glemt.

"Spydodden vart funnen i ein låg, vid gravhaug som vart undersøkt i starten av 1890-åra. Det vart avdekt i alt fire graver. Sentralt i haugen låg to mannsgraver med rikt våpenutstyr. I utkanten av haugen vart det funne to kvinnegraver. Brannskadene på utstyret syner at lika har vore brende i tråd med den tids gravskikk. Det rike krigarutstyret tyder på at dei gravlagde var av høvdingklassen. Spydspissen med runeinskripsjonen er 28 cm lang og av jarn. Han er av ein søraust-europeisk type og høyrer i dag til Universitetets Oldsaksamling i Oslo." - Wikipedia

Så den flotte alleen ovenfor, det er Stabu-alleen! Denne har jeg to fotografier av hos Adobe:-)

Til alt overmål ser jeg at det er Øvre Stabu som har kjøpt Holmstadengen. Men så tenker nå jeg da, disse på Stabu, de kan nok ingenting om den norrlandske pietismen, mannen som bodde der og hans vennskap med oldefar her i naboenga, de aner nok ikke at Holmstad er utledet fra det gammelnorske ordet holmir, som betyr slette, trolig ei mindre slette, og at Holmstadenga eller Holmstadjordet trolig var det opprinnelige Holmstad, og at dette navnet stammer fra hva som mest sannsynlig var den tidligere høvdingegården Grotholmr, så da er vi skuls;-)

Hva jeg tenker er at denne utgravningen også var med på å inspirere oldefar til å bygge våningshuset her i Grythengen i dragestil, sammen med den flotte, nyromantiske villaen ved Hammastad i Vestbygda.

Uansett, jeg gleder meg til å utforske området omkring Grotholmr bedre til sommeren, sammen med min a7III. For når man ser opp dit fra bygda, ja da må det bare ha ligget en høvdingegård der i tidlig vikingetid, så strategisk dette stedet ligger til. Kobler man dette opp mot Grythe og Holmstad, som er utledet av de samme gammelnorske ordene for groth (jord med grov stein) og holmir (slette), sammen med at minnet om Grythenholmsvarden har overlevd til vår tid, samt at kværna i Grythengen ser ut til å kunne være omkring 1000 år gammel, og det at man ikke hadde glemt det gammelnorske navnet på Grotholmr eller Grythenholm da gården ble bygget opp igjen som en av de siste i Øverskreien etter Svartedauden, ja alt dette, det peker kun mot en ting, en glemt høvdingegård.

Slik at mitt etternavn, det er meg da tildelt av en ekte vikinghøvding!

Ja, ja, nå får jeg se videre på dokumentaren fra England om Sutton Hoo - skatten, anglosakserne og vikingene, legger den inn nedenfor:-)


Sutton Hoo - skatten i England ledet meg på forunderlig vis til Stabu - skatten på Toten.

"I might just discovered a new viking chieftain farm, Grotholmr, here I live at Toten, Norway. I now stay at Grothr by Olterudelva River, and I believe the mill ruin here is from that time, about 1000 y.o., I can see this from the elevation of the mill from the river.

Grothr means soil with much larger stones, and holmr is from holmir, a smaller plane in old Norse. Holmrstadir is the neighboring place to Grothr, and my name Holmstad is from this. Holmrstadir and Grothr were then places under Grotholmr, here they should grow barley and grain it in the mill for the main cheftain farm Grotholmr.

The name of the war fire place above Grotholmr, Grotholmrvardi, has survived all the way until today." - PermaLiv

I 2025 har vi vært 150 år og 7 generasjoner i Grythengen eller Grothengi, hvilket tilsvarer vel 10% av den tiden som har gått siden vikinge-høvdingen på Grotholmr etablerte kværnenga Grothengi sammen med Grothir og Holmrstadir her ved Grotholmrelvi.

Derfor synes PermaLiv det nå er på høy tid å reflektere litt over hva det har blitt til av denne eldgamle enga vår nå opp mot det store 150-års jubileet!

Samt ikke minst å forsøke å nøste litt opp i disse lange historiske linjer!

***

Hallo! Vet dere hva! Da jeg kjørte opp igjen fra Bilitt nå nettopp og så opp mot Grotholmr, søndag den 9. januar 2022, da slo det meg plutselig, det er Grythengen som er Grythe eller Grothir!

Selvsagt er det slik, akkurat som med Holmrstadir ble Grothir til Grothengi, da man seinere ville bygge opp igjen garden ute på Grythe-platået for å ha utsyn utover bygda. Men det er her man hadde den sikreste brønnen, det er her det var greiest med låve, her var man nær elva og bekken og kværna, så det er klart, man ville etablere seg her først. Seinere ble garden flyttet av forfengelighetsgrunner, man ville gjerne synes fra bygda og ha utsyn over Mjøsa og mot Balke kirke. For Grythe eller Grythengen ble naturligvis etablert lenge før Balke middelalderkirke!

Så ja, Grythengen er Ur-Grythe👌

En fabelaktig artikkel om miljøpsykologi, og det attpåtil i Arkitektnytt!


Selv har jeg jo stått i bresjen for denne kampen siden 2008, med en rekke artikler rundt omkring, ikke minst her på PermaLiv, så det er morsomt å se at min innsats omsider bærer frukter. Men selv om PermaLiv er en av pionerene, er det selvsagt de som har stått i spissen enda lengre tid, som Audun Engh, Jan Gehl og Jan Bojer Vindheim.

Og nå er vi da altså tilbake her i Grythengen, i dag i sannhet Grythølet, etter å ha blitt jaget vekk fra lommehullet vårt i Gjøvik, som skulle vært en lommekrok. Dette trodde jeg skulle vært ei eng i ei grythe, men så fant jeg da altså ut på nyåret at Grythe er en avledning av det gammelnorske ordet groth, som betyr jord med mye grov stein i, så der røyk den metaforen. Allikevel en flott metafor!

"Blant forskingen psykologen lener seg på er arbeidet til den canadiske miljø- og nevro- psykologen Colin Ellardis. Han har skrevet bøker som «Where Am I?» (2009) og «Places of the Heart» (2015). I en artikkel på det amerikanske nettstedet Aeon hevder Ellardis at det finnes en sammenheng mellom fasader, gateliv og stress."

Colin Ellardis var merkelig nok helt ny for meg, ser han har et nettsted, som heldigvis gikk inn i nyhets-feeden til PermaLiv.

Ja, hvor er jeg? Dette har jeg viet tiden til siden vi kom tilbake hit i 2018, hvor jeg stadig blir forbløffet over hva jeg finner ut. Tenk det, på nyåret oppdaget jeg at Grythengen, eller Grothengi, ble etablert på ordre fra vikinge-høvdingen på Grotholmr under småkongetiden ca år 750, sammen med Grothir og Holmrstadir her ved hva som da var Grotholmrelvi. Så ikke bare det at mitt fornavn Øyvind er av norrøn opprinnelse, men mitt etternavn er meg tildelt av en mektig vikinge-høvding!

Så Grythengen har en nærmere 1500-årig historie her ved Olterudelva, hvor min slekt da har vært her i vel 10% av denne tiden. Dessverre, det at Herman og Mina kom ned hit i 1875, har vært en absolutt katastrofe for denne lassgamle kværnenga vår, hvor alt nå er revet i fillebiter!

Faktisk orker jeg nesten ikke å gå ut av kammerset, fordi det eneste miljøpsykologisk nærende her nå, det er å sitte inne på kammerset og se ut på stabburet etter oldefar.

Så over til en artikkel av Tollef Hovig, min favoritt-økonom:


Vi er nå inne i kapitalismens alderdom, hvor finansnæringen er i ferd med å miste sin rolle som mellomledd, hvor istedenfor produksjonskapitalen holdes kunstig i live ved direkteinnsprøytninger fra sentralbankene, kamuflert som miljøpolitikk.

Dette fikk meg til å tenke, kan det være mulig å redde Grythengen ved å promotere himmelenga vår som et grønnvaskings-prosjekt for kapitalen? For å redde enga vår sammen med grenda si, dette vil koste milliarder. Men nå som motstanden mot vindkraften og den meningsløse elektrifiseringen av sokkelen er så stor, vil sikkert kapitalen begynne å se seg om etter andre prosjekter for å reinvaske denne kunstige kapital-innsprøytningen fra sentralbankene. Selvsagt en vanvittig ide, men hvorfor ikke, da fotografiet allikevel er vegen?

Neste gang tilsvarende kapital-innsprøytninger fra sentralbankene kan bli nødvendig, kan bli allerede i 2024-26, ser vi av Hovigs artikkel. Så her gjelder det å smi jernet;-)

Til slutt en video om nasjonalsosialismen av Stephen Hicks, som fikk meg til å tenke på hvordan oldefars prosjekt stod i motsetning til Hitlers prosjekt, hvor Hitler forente det nasjonale med herremoralen til Friedrich Nietzsche, mens Even Helmer forente det nasjonale med slavemoralen gjennom nyromantikken og den norrlandske pietismen her i Øverskreien, sammen med det radikale presteskapet, i et endelig oppgjør med standssamfunnet, sementert av keiser Diocletian i kjølvannet av det tredje århundrets mange kriser for Romerriket.

Så selv om oldefars prosjekt ikke var så stort som Hitlers, tror jeg jammen at han var Hitlers absolutte motpol, hvor han gjorde stor suksess ved å forene den kristne slavemoralen med det nasjonalromantiske. Friedrich Nietzsche skulle måttet spise hatten sin hadde han fått vite hva Even Helmer Hermansen Holmstad fikk til!
 

Dette her som stod igjen i stabburet fra Halvor Gryte, det er visst bare en helt vanlig kornsåld det, noe man brukte å ha på gårdene. På Toten sa man forresten "søll", og dette er en enmannssøll, eller her enkvinnessøll, med en pinne i den ene enden som kviler i forgreiningen på gardsepletreet. Man benyttet også såld for å sikte grus og for fjerning av ugressfrø.

Ellers ble jo plutselig enga vår mye eldre da, da vi nå kan slå fast med nokså stor sikkerhet at Grythengen, eller Grothengi, stammer fra tidlig vikingetid. Dette forklarer også hvorfor kværnanlegget ved Olterudelva, som den gang nok ble kalt for Grothholmrelvi, ligger et par meter høyere enn hva som synes naturlig, fordi siden dette anlegget ble anlagt ca år 750 har elva gravd seg ned et par meter. Dette rimer godt med at Olterudelva er ca 10.000 år gammel fra istiden, hvor den da på disse vel 1000 årene som har gått siden kværnanlegget ble bygd opp, har gravd seg nedover snaut to meter.

Ja, så dum jeg har vært, jeg har bare tenkt praktisk, og derfor regnet med at Grythe var den eldste gården i Øverskreien, og har ikke tenkt strategisk. Tenker man strategisk er det helt klart at det var Grotholmr eller Grythenholm som var høvdingegården i Øverskreien, denne ligger på ei lita slette eller holmir på en utløper, hvor man hadde full oversikt både til høyre og venstre og nedover mot Mjøsa, samt at med motbakke på tre sider var gården lett å forsvare.

Høvdingegården på Grotholmr hadde selvsagt også i oppgave å forsvare Skreiskaret for angripende småkonger sørfra, i tillegg til å holde oppsyn over Mjøsa. Ved fiendtlig aktivitet ble Grythenholmsvarden eller Grotholmrvardi tent!

Skreiskaret ble trolig kun kalt for Skali, da man før i tiden hadde uttrykket "Dæ æs ti Skali", hvilket betydde at det brygget opp til uvær.

Grythe eller Grothir ble sammen med kværnenga Grothengi og Holmrstadir etablert ved Grotholmrelvi for å forsyne høvdingegården Grotholmr med korn og øl, da fortrinnsvis fra bygg her i Øverskreien. På Grothplatået var det flatt og fint og godt for kornet i tørrsomrer, mens nedover Holmrstadjordi var det god drenering, slik at kornet ikke mugnet i fuktige somrer.

Holmrstadir ble etablert på den lille holmiren øverst i Holmrstadjordi, hvor man så rett over til høvdingegården Grotholmr, slik at man kunne følge med på hva som skjedde der borte. Det var nok der man samledes til fest, festsletta øverst i Stysjin ble først etablert etter Svartedauden, hvor Grotholmr mistet sin strategiske betydning.

Grothir, Grothengi og Holmrstadir ble derfor grunnlagt som en samlet enhet på oppdrag fra høvdingen på Grotholmr.

Typisk groth-stein fra den groth-jorda vi finner her på Grythe-platået, denne røysa ligger helt øst på platået vårt.

Sannsynligvis er Grythe-platået for stort til å kalles en holmir, dette fant man øverst i hva som i dag er Holmstadjordet, inn mot dalsida, derfor ble Holmstad etablert der.

Min nye teori er derfor at krigergården Grythenholm var høvdingegården i Øverskreien, hvor Grythe, Grythengen og Holmstad ble etablert samtidig, for å tjene hovedgården.

Den holmiren Grythenholm lå på ligger dessuten på en liten slags åsrygg eller utstikker, slik at man her hadde fullt utsyn til begge sider nedover bygda, i tillegg til utsynet over Mjøsa.

Så jeg tror jammen jeg har rett, Grythenholm var en strategisk plassert krigergård, hvor man i tillegg til å ha ansvaret for å tenne Grythenholmsvarden, også hadde ansvaret for førstelinjeforsvaret ved angrep fra Mjøsa.

Vet dere hva jeg tror nå, etter å ha tenkt videre på saken fra forrige "Magical Photography", jo, jeg tror rett og slett at Grythenholm er den eldste gården i Øverskreien, og at denne ikke ble etablert for jordvegen, men av strategiske grunner, hvor man her fant en krigergård!

Der ute på Grythenholm hvor vi tente seiersvarden i går tirsdag 4. januar 2022, tror jeg det må ha stått en vaktpost hele tiden under småkongetiden, hvor han har speidet etter angrep fra småkongen på andre sida av Mjøsa. Ved angrep har han da varslet springeren, som sprang i all hast for å tenne vardeilden oppe på Grythenholmsvarden, for deretter å varsle kamptroppene, som så kastet seg på hestene for å møte fienden.

Grythe, Grythengen og Holmstad er da avleggere fra krigergården Grythenholm, og ble anlagt samtidig for å skaffe korn og øl til denne gården. Fordi i vikingetiden og middelalderen var øl hovednæringskilde, hvor ølet hadde en konsistens omtrent som graut, og altså var noe man spiste og ikke drakk. Ølet var videre så alkoholfattig at det ikke ble benyttet til fest, da drakk man mjød.

Grythe og Grythengen fikk da navn etter første del av Grythenholm, og Holmstad etter siste del. Som vi fant ut i forrige utgave, er Grythe en avledning av det gammelnorske ordet groth, som betyr jord med grov stein, hvilket vil si at dette er en plass med mye grov stein i jorda. På Grythe fikk man i oppgave å dyrke opp Grythe-platået, mens i Grythengen skulle man drifte kværna, det var her kværnfolket holdt til helt siden småkongetiden.

Holmstad er som vi fant ut avledet av holmr eller holmir, som på gammelnorsk og den dag i dag på Island betyr slette, helst ei mindre slette, som oppe på hva som seinere ble kalt husmannsplassen Holmstadjordet, men før dette Holmstad, hvor de hadde i oppgave å dyrke opp den næringsrike og godt drenerte jorda nedover langs Olterudelva.

Oppe på Holmstadjordet finner vi da ei mindre slette, akkurat som på Grythenholm. Seinere ble Holmstad flyttet ned til der Holmstad ligger nå, hvor Holmstadjordet ble til en husmannsplass. Grythengen ble en husmannsplass under Grythe.

Grythenholm ble først bygget opp igjen lenge etter Svartedauden, hvor denne krigergården da ikke lenger hadde noen strategisk betydning, og heller ikke hadde noe jord å skryte av. Forresten pussig at man nå har begynt med islandshester her igjen, som vel da var den hesterasen krigerne på Grythenholm benyttet da de styrtet nedover Øverskreien i full galopp, for å møte den angripende småkongen fra andre sida av Mjøsa.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...